VLAGGEN
Het is van groot belang om het gebruik van vlaggen en banieren in kerk of gemeente te baseren op Gods Woord. Banieren (vaandels) komen verrassend vaak voor in de Bijbel; vooral in de Oude Testament. Voordat een aantal Bijbel versen in vogelvlucht worden behandeld, kijken we eerst naar een belangrijk Bijbels principe.
Het onzichtbare en het zichtbare
Naast de zichtbare wereld is er ook een onzichtbare, geestelijke wereld. De eeuwige, onzichtbare God heeft op een bepaald moment het tijdelijke en zichtbare geschapen. Hierbij is het zichtbare een afspiegeling van het geestelijke. Of anders gezegd, de natuurwetten (door God ontworpen en ingesteld) laten ook iets van de geestelijke principes zien; zijn er een afspiegeling van. God wordt als Schepper door de schepping openbaar (Psalm 19:2). Paulus geeft aan dat dit zo duidelijk is dat er geen verontschuldiging is voor diegenen die dat ontkennen (Romeinen 1:20). Maar God heeft daarnaast door middel van Zijn Woord (de Bijbel) nog veel meer zichtbaar gemaakt van Zijn wezen en Zijn verlossingsplan. De Bijbelse Feesten (Leviticus 23:1&2 e.v.), Gods eigen feesten, tonen een indrukwekkende blauwdruk van Gods gehele heilsgeschiedenis. In een cyclus van 7 feesten, die jaar op jaar weer werden gevierd, zien we een schaduw van een realiteit die deels al is gekomen en deels nog gaat komen! (Kolossenzen 2:16&17). Een tweede, uiterst praktisch, voorbeeld zijn de tzitzit (gebedskwastjes). Die waren door God ingesteld als een zichtbare herinnering en hulpmiddel om niet van Gods geboden af te dwalen wanneer er verleidingen zouden komen (Numeri 15:37-40). Ook in het Nieuwe Testament zien we deze principes weer terug. Jezus gebruikte vele gelijkenissen ('zichtbare' verhalen) om de ('onzichtbare') principes van het Koninkrijk duidelijk te maken. Ook tijdens doop (Romeinen 6:3- 5) (Romeinen 6:3-5) en avondmaal 1 Korinthe 11:23-26) is er duidelijk een verband tussen de zichtbare handelingen en de onzichtbare, geestelijke betekenis. Echter, ook als we gebruik maken van banieren en vlaggen, mogen we nooit uit het oog verliezen dat geestelijke dingen eeuwig zijn, maar alle aardse zullen vergaan (2 Korinthe 4:18).
Woorden voor banieren en vlaggen
Hieronder zijn de belangrijke hebreeuwse woorden weergegeven die betrekking (kunnen) hebben op banieren, vaandels en vlaggen:
Het is belangrijk om op te merken dat deze woorden niet altijd eenduidig worden vertaald. Hebreeuwse woorden hebben -algemeen gesproken- meerdere betekenissen. Daarnaast is er natuurlijk ook enige overlap tussen banier, vaandel en vlag qua functie, gebruik en uitvoering.
Een aantal teksten over banieren en vlaggen
Het is belangrijk om te zien dat als in de Bijbel wordt gesproken over banieren dit in bepaalde situaties figuurlijk is bedoeld (dus banier in de zin van 'teken'). Maar er zijn ook vele plaatsen waar het een letterlijke (dus fysiek tastbare) banier betreft. De eerste vermelding van Banieren in de Bijbel vinden we in Exodus 17 waar Aaron en Hur de handen van Mozes omhoog houden om Israel de overwinning over Amalekieten te geven. Als dank voor de overwinning bouwt Mozes een altaar en noemt het 'YHWH Nisi', of "De Heere is mijn Banier". (Exodus 17:15). Niet alleen wordt God 'mijn Banier' genoemd, Hij geeft Zijn volk opdracht om banieren (vaandels) te gebruiken als teken van de identiteit van de stammen. (Numeri 2:1&2) En zelfs God gebruikt banieren als een teken voor de naties in Jesaja 5:26. Hoewel het hier natuurlijk een figuurlijke banier geldt, spreekt het hier over een geestelijke werkelijkheid die zichtbaar wordt. In het verlengde hiervan, profeteert Jesaja en verbeeld Jezus Christus als banier in Jesaja 11:10. En, laat Jesaja ons weten, ook de Heilige Geest gebruik maakt van banieren als geestelijk wapen tegen de vijand (Jesaja 59:19). Als we naar deze voorbeelden hebben gekeken, dan is het niet moeilijk te begrijpen dat we door Jeremia worden opgeroepen om banieren te gebruiken in de strijd. In hoofdstuk 51 wordt dit in een adem genoemd met bazuinen (shofar) en is klaarblijkelijk letterlijk bedoeld (Jeremia 51:27a) . Banieren werden in de Bijbelse tijd (en ook nog daarna) door legers gebruikt om richting aan te geven. Een duidelijk voorbeeld vinden we in Jeremia 4&6. Banieren proclameren ook de overwinning. We zagen dit bij Mozes in Exodus 17 na het behalen van de overwinning. In Psalm 20:6-8 zien we echter het opheffen van de banieren in het vertrouwen dat God de overwinning nog zal gaan geven. Dat is een profetische proclamatie! Hoewel het woord banier afwezig is in veel vertalingen van het Nieuwe Testament, komt het wel degelijk voor. Als eerste voorbeeld nemen we Mattheus 24:30&31. Dit is duidelijk een verwijzing naar Jesaja 11:12. De Peshitta, een zeer oude Aramese tekst van het Nieuwe Testament in oud Syrisch schrift, bevestigt dit. Hier staat "Daarna zal het vaandel van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen". De Peshitta gebruikt een expliciet woord (nish) met een duidelijke link naar Jesaja 11, waar het Hebreeuwse equivalent 'nis' (Banier) wordt gebruikt. Ter afsluiting, een verrassend vers uit de brief aan de Filipenzen. Het bekende vers Filipenzen 3:14 heeft in de Peshitta namelijk het woord Nissi (banier, vaandel) waar in het grieks 'skopos' (doel) staat, zodat de tekst wordt: "Ik ren naar het vaandel, om de overwinning te behalen van de roeping van boven van God in Jeshua Messiach".
Reactie plaatsen
Reacties